........WelCoMe.......

~Selagi ada peluang, rebutlah peluang itu. Kerana siapa tahu mungkin ia adalah peluang terbaik dan kadang-kadang peluang itu hanya datang sekali sahaja dalam hidup kita ini....~

Sabtu, 24 April 2010

Jalan2 cari ILMU...

 hehehehehe...mcm lah aku jumpa byk sgt ilmu tu...tapi boleh lah kn..setiap perkara tu sebenarnya kita belajar walaupun terhadap sesuatu perkara yg kecil. Tapi kenyataannya kita tetap belajar, jika silap, kita belajar dari kesilapan tersebut, tapi jika kita berjaya, maksudnya kita berjaya mempelajarinya.

 As I said, "we live for learning , learn about everything". So, we learn about life, we learn about people, we learn to survive, and we learn about everything in this world. Jadi, hargailah apa yg ada di atas muka bumi ini kerana setiap kejadiaannya mempunyai pengajarannya yang tersirat...

 Agaknya, mesti korang fikir aku ni selalu mengarut kan...?? hehehe. Aku dpt idea ni masa aku tgk mcm2 org semalam. Aku rasa aku dh byk kot ilmu yg ada, tapi bile kita bukak minda kita, sebenarnya kita amat bodoh. Aku tgk ramai org, n apabila diaorg mula bercerita tentang kisah hidup diaorg, aku jd rasa sgt rendah diri. Sebab, aku rasa, aku tak tau byk benda lagi dan aku harus belajar. xkira belajar dr kesilapan ke, bljr secara langsung ke, apa yg plg penting adalah belajar dari pengalaman. itu yg aku rasa pelajaran yg paling bermakna sekali. sebab itu aku kata, bila aku dgr org2 lain berckap, aku rasa minda aku masih lagi di tokok yg cetek. Betapa sedihnya aku... aku hidup di atas muka bumi ini sejak dari aku dihembuskan nafas lagi, sehingga ke hari ini, hanya suku dr dunia ini saja yg aku tau. betapa kerdilnya hamba-Mu ini Ya Allah......!!

 Seperti yg aku katakan, hari ni , aku keluar saja nk jalan2. Kebetulan hari ni ramai org kat tempat aku pergi tu..Pertama sekali aku ngan kwn aku p servey2 baju dia lah...aku mana ada duit byk2 nk beli2 baju ni..hehehe. Dia servey kat byk tmpt jugak lah. naik lengoh kaki aku ni..huhuhu. Tapi aku nmpak ramai giler pelancong kat sna. yg aku tgk pelbagai bangsa kat sana. Yg pelancong pulak, ak agak dr negara luar sebab pakai touristme..kot2.. pastu aku tgk, student2 yg dtg dr luar yg ada buat pertandingan kt sini. Aku rasa mesti diorg byk pengalaman utk smpai ke tahap tu.. sebab nk pilih org bukannya senang utk memasuki sesuatu pertandingan. yg pelancong tu pulak, bukan sebarangan pengalaman yg mereka dpt apabila dpt melawat tmpat org. terlalu byk perkara apabila dpt kenal tmpat org. budaya, agama, cara hidup, bahasa, tatasusila org2 kat situ, & byk lagi lah. Sebab tu aku rasa apabila kita byk berjalan lagi byk kita akan peroleh ilmu. Bagi aku ilmu akan dpt apabila kita mencarinya, dan ilmu xakan dtg kepada kita tanpa kita mencarinya. Terlalu berharga ilmu tersebut.

  Selain itu, melaluinya jugak, kita dapat mengenal dan mengeratkan hubungan kita dengan org2 yg sebangsa juga seagama dengan kita. hubungan yg terjalin itulah yg membuatkan kita sentiasa memperoleh maklumat2 yg baru dr mereka. Dari situ, kita sentiasa dpt menambahkan ilmu kita dan dapat mengembangkan lagi minda kita. Kenapa masih ada yg tidak mahu pergi lebih jauh untuk menimba ilmu dan pengalaman??..erm, no, comment...anda lah yg berhak bg pendapat kn..

 Kata org, Kejarlah Ilmu Hingga ke Negeri China...
itu pepatah ja sebenarnya.. sebenarnya maksudnya di sini ialah selagi ada kemampuan dan selagi ada peluang carilah ilmu sebanyak yg mungkin walaupun bukan sehingga ke negara china sekalipun..



Terengganu, negeri yg kaya dgn warisan dan terkenal dgn pembuatan batik dan keropok lekor...


Tempat-tempat yg cantik dan menarik boleh dilawati di Sabah negeri di Bawah Bayu ini..


Bangsa-bangsa yg boleh kita kenali di Negeri Sabah ini...mcm2 adat dan cara hidup boleh kita pelajari...


Mengenali Negeri Kedah Darul Aman ini tidak rugi utk mengenal tmpt2 bersejarah dan membeli brg2 yg murah dan berkualiti tanpa cukai. Juga mengenali dgn lebih dkt tentang negeri yg merupakan pembekal utama kepada makanan asasi kta sebagai rakyat Malaysia.


Johor juga terkenal dgn Danga Bay nya yg menjadi tmpt penarik perhatian org2 ramai dan pelancong yg melawat negara kita.


Bangsa2 di Sarawak juga tidak ketinggalan utk menjadi tarikan utama kpd pelancong2 yg dtg ke Malaysia. 


  Sebenarnya  byk lagi tmpt2 yg menarik di dunia ini. Kita hanya perlu mempelajari keistimewaannya shj. Namun, utk memperolehi ilmu bkn hanya dengan berjalan shj, masih byk cara lagi seperti membca dan bersosial. Tapi kat sini aku hanya nk ckp pasal berjln2 jer lah..pendek kata Kebaikan jika kita byk berjalan....Tapi jgn pulak korang ckp aku ni kuat berjalan yer...hehehehe..

   So, smpai setakat ni ja lah yg boleh aku tulis pada pagi2 buta ni..baru balik dr seminar pasal Kanak-kanak Autisme. Tapi bkn tu sja, aku berjalan dr pagi td lg sebenarnya, tu pasal aku cakap pasal berjalan2 ni...hehehe.Aku dh ngantuk ni...Huarghhhhhh.....

Learner,
Lavendar..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan